Kouzlo terapie

Terapie – Aneta Lauterbachová

První setkání

Obavy a pochybnosti před prvním sezením

I když možná uvažujete o psychoterapii, rozhodnout se pro ni může být docela obtížné. Terapeuta obvykle lidé kontaktují v náročném životním období – právě v takových chvílích může být učinit rozhodnutí ještě těžší než jindy. Často selhaly dostupné způsoby řešení problému, proto se možná cítíte zoufalá/ý a zranitelná/ý. Říct si o pomoc může být pro někoho těžké samo o sobě, obzvláště když jde o to žádat někoho cizího. Svěřit se neznámému člověku s nejvnitřnějšími pocity a obavami může vyžadovat obrovskou důvěru. A taky vás možná napadá, jestli terapie pomůže? a zda to za to bude stát?

Ve společnosti se často traduje několik mylných přesvědčení, z nichž některá máte možná zvnitřněná i vy. „Člověk by si měl být schopen pomoct sám.“ „Mluvení je k ničemu, terapie moc nepomáhá.“ „Psychologická pomoc je pro cvoky a blázny. Se svými malichernými starostmi nechci nikde překážet a být na obtíž.“ Pokud některou z těchto pochyb máte, je to naprosto přirozené a patří to ke zvažování vstupu do terapie. Ráda bych vás však ujistila o tom, že psychoterapie je výzkumně ověřená účinná forma pomoci. Ať už jde o jakýkoli problém, který řešíte, je velká šance, že rozhodnete-li se svěřit odborníkovi, může vám to být velmi nápomocné. Nic jako malicherné starosti neexistuje – každý člověk prožívá své strasti jako intenzivní, bez ohledu na to, jak (ne)vážné se jeví zvenčí. Proto pokud vás terapie láká a máte alespoň malé tušení nebo naději, že by mohla pomoci, nebojte se terapeuta kontaktovat.

Objednání se

Pokud jste se rozhodli kontaktovat mně nebo jiného terapeuta, tak vás chci z celého srdce povzbudit – jeden z nejtěžších kroků (rozhodnutí) je za vámi. Objednat se můžete skrze e-mail nebo telefonicky. Pokud telefon nezvedám, možná mám právě konzultaci s klientem. Vezměte si k sobě diář a vytipujte si dny a popřípadě i časy, kdy by se vám schůzka nejvíce hodila. Doporučuji nechat si po plánované terapeutické hodině ještě nějaký čas, který věnujete jen sobě. Možná vám hlavou ještě poběží nějaké myšlenky a dojmy a bylo by nepříjemné v takovém rozpoložení chvátat někam dál. Při objednání můžete uvést své jméno, ale například v mé praxi to není nutné a celá terapie může probíhat anonymně. Nemusíte ani sdělovat nic více o sobě nebo o situaci, kvůli které do terapie chcete jít, na to bude dostatek prostoru na samotném setkání.

Průběh prvního setkání

Možná se už v době, kdy se budete chystat na domluvenou schůzku s terapeutem, budete cítit o mnoho lépe než když jste se o vstupu do terapie rozhodovali. Tento efekt je vědecky známý a možná i vás nepředpokládaná úleva mile překvapí. Přesto doporučuji na terapii jít – uvidíte, jestli vám má co nabídnout. Psychoterapie není jen o řešení aktuálních problémů, ale je spíše dlouhodobějšího charakteru. Prostřednictvím upřímného prostředí terapie, ve kterém se cítíte nehodnoceni, vyslechnuti se zájmem a empatií, se můžete dostávat postupně blíže k sobě a hlubším tématům svého života.

Stát se může i opak, přestane se vám chtít do terapie jít. Může jít o nervozitu, obavy z neznámého, což je naprosto přirozené. Přesto doporučuji své rozhodnutí, že jste se objednali, následovat a jít do toho.

V terapii to naštěstí není jako u lékaře, který po vás požaduje, abyste v co nejkratším čase vystihli co nejpřesněji, co vás trápí. Terapeut by měl chápat, že přijít za neznámým člověkem svěřit se mu se svými problémy může být dosti náročné. Měl by vám proto setkání co nejvíce ulehčit. Je jen na vás, jaké informace mi o sobě v danou chvíli budete chtít sdělit, a je naprosto v pořádku, abyste se otevírali jen do takové míry a takovou rychlostí, jaká vyhovuje vám. V prvním setkání se zkuste zaměřit spíše na to, co v danou chvíli potřebujete a cítíte – s tím se můžete bez obav svěřit.

Konkrétní průběh prvního sezení se mnou najdete popsaný zde.

První dojem

Je naprosto přirozené, že ne každý člověk si „sedne“ s každým. Tak jako se neskamarádíte se všemi lidmi, které potkáte, tak se vám nemusí zamlouvat osobnost a styl prvního terapeuta, na kterého narazíte. Váš dojem z prvního setkání je mimořádně důležitý. Dejte na něj. První setkání často předestře, jak asi bude probíhat další spolupráce a jaký bude mít výsledek. Pokud vás terapeut nějak znejišťuje, nesedí vám, jak se k vám chová, nebo z něj prostě jen nemáte dobrý pocit, určitě se nemusíte bát mu svoje pocity ohledně toho sdělit. Dobrý terapeut by vaše postřehy měl zpracovat konstruktivně – možná se ukáže, že jste si jen neporozuměli, a dovolí vám to blíže ho poznat. Pokud však důvěru vůbec necítíte, nemáte jakoukoli povinnost k terapeutovi dále chodit. Chci vás podpořit, abyste v tu chvíli neváhali zkusit kontaktovat někoho jiného. To, že vám nepomohl jeden terapeut, neznamená, že už nenajdete člověka, který vám sedne a bude vám oporou.

První nebo jedno jediné?

Pro většinu klientů je první sezení spíše o zjištění, zda jim terapeut vyhovuje, a o navázání případné důvěry potřebné k úspěšné spolupráci. Zároveň však v některých případech klientům postačí jedno jediné sezení, aby měli pocit, že jim terapie pomohla a aby vyřešili případný problém, se kterým přišli. V tom má první sezení velkou sílu – už na něm můžete pocítit, jestli pro vás terapie má nebo bude mít nějaký smysl.

Více informací naleznete například v mé diplomové práci, dostupné zde.